De vicieuze cirkel van pijn

Pijn

Lichamelijke en emotionele pijn wordt verwerkt in hetzelfde hersengebied. Bij het oplopen van een lichamelijk of emotioneel trauma komt ons autonome zenuwstelsel in actie want het signaleert gevaar! Het zet een beschermende actie op gang. Je voelt pijn, je spieren spannen aan, je copingmechanismen komen op gang (hulp zoeken, door bikkelen, niet ‘klagen’ of juist heel veel klagen). Zowel bij lichamelijke als emotionele pijn gebeurt dit om te zorgen dat de pijn kleiner wordt, weg gaat of in ieder geval niet erger wordt.

Vicieuze cirkel

Lichaam en geest zijn nauw verbonden. Als zich in je lichaam een probleem voor doet, dan start er ook een emotioneel programma op. Je gaat je zorgen maken of relativeert je klachten juist, je wordt bang of juist boos omdat het nu even totaal niet uitkomt.

Wanneer je emoties ervaart gebeurt er ook weer van alles in je lichaam. Je voelt je angstig en voelt dat je spieren zich spannen, je buik wordt een plank en ontspannen lukt niet meer. Als dit lang aanhoudt kunnen door emotionele problemen ook weer lichamelijke problemen ontstaan. Een vicieuze  cirkel

Chronische (pijn)klachten

Er is altijd een lichamelijk en emotioneel component binnen de chronische klacht die je ervaart. Of je nou een blessure hebt gehad, darm- of huidproblemen hebt of lichamelijke klachten hebt als gevolg van chronische spanning.

Zo kan het gebeuren dat je enkelblessure al jaren genezen is, maar je toch nog een pijnprikkel of stijfheid kan ervaren. Het weefsel is hersteld, maar je systeem staat nog ingesteld op standje gevaar. Hoe kan dat? Bij het oplopen van je blessure was er ook sprake van een emotionele (stress)reactie. De lichamelijke pijn, het evt onderzoek en het (langzame) herstel heeft veel gevraagd van je emotionele verwerkingssysteem. Je ervaring van pijn is veel en vaak verbonden aan gedachten over de pijn en bijbehorende emoties en spanning. Zonder dat je je daar bewust van bent kan deze emotionele reactie nog te veel verbonden zijn aan de voormalige blessure. Een specifieke programmering is daarmee opgestart. Deze programmering staat gevoelig afgesteld, zodat je zomaar weer klachten kan krijgen als je je in een soortgelijke situatie bevind als bij het ontstaan van de blessure.

Chronische spanningsklachten

Ook het doormaken van een langere tijd van stress kan de oorzaak zijn van vele lichamelijke klachten. Van nek en schouderklachten, darmproblemen, huidproblemen, reumatische en fibromyalgieklachten tot chronische vermoeidheid. Je ervaart dagelijks pijn en/of beperkingen. Als je klacht eenmaal chronisch is geworden dan krijg je keer op keer je je (pijn)klacht bevestigd. Dit houdt de vicieuze cirkel in stand.

Oude programmering

OldPain2Go® is er op gericht om de oude programmering te doorbreken. Middels een gesprek over je klacht krijg je meer inzicht in jouw situatie van chronische klachten. Je gaat met mij op zoek naar informatie in je onderbewuste. De resetknop kan worden ingedrukt.